A Xunta chegou a un acordo coa Universidade de Santiago de Compostela (USC) para eludir un dos requisitos contemplados na implantación da matrícula gratuíta, ao causar queixas entre parte da súa estudiantado tras recibir un aviso de que tiñan que pagar. Durante o curso universitario 2024/25, os universitarios galegos beneficiáronse por primeira vez desta medida, que estaba suxeita a unha serie de condicións recollidas no Diario Oficial de Galicia (DOG).
Un dos requisitos era solicitar as bolsas do Ministerio de Educación e Formación Profesional. E este punto foi, precisamente, o que provocou as queixas entre estudantes da USC, segundo puido saber Europa Press en base a testemuños de afectados e fontes da universidade. A bonificación autonómica cobre o importe da matrícula que a estatal non cubra, en caso de ser beneficiario dela. Por iso, pide ao estudiantado que achegue a solicitude da bolsa ou autorice á universidade a comprobala.
Con todo, no caso de non ser beneficiario en anos anteriores da axuda do Ministerio e non solicitala no presente curso, as condicións da matrícula gratuíta da Xunta esixen que se presente –“no momento de formalización da matrícula”– unha declaración responsable de non cumprir os requisitos económicos para a súa obtención. Esta era unha condición que algúns estudantes descoñecían e que, no momento de formalizar a matrícula, non a achegaron porque non se lles pediu cumprimentar de ningún xeito, polo que non cumprirían o requisito.
Meses despois do inicio do curso, en marzo, a Universidade de Santiago de Compostela enviou unha notificación a estes alumnos conforme debían achegar esta autorización ou, se non, non se verían beneficiados pola medida. Algúns a recibiron en ‘spam‘, polo que en maio avisóuselles de que se lles liquidaría o importe total da inscrición. Finalmente, isto non será así, segundo confirman a Europa Press fontes da USC e a Xunta. “Trátase dun problema administrativo alleo á Xunta que afecta só á Universidade de Santiago”, certificou o Goberno galego.
Desta forma, deu indicación “para que se solucione de inmediato”, polo que os alumnos non terán que pagar. No caso de que xa o fixeron, a USC devolveralles o diñeiro. Pola súa banda, a universidade prometeu que, de cara ao curso que vén, mellorarase a aplicación informática de matrícula para que, xa no propio proceso, “se obrigue ao estudantado a achegar a declaración responsable pertinente”. Isto xa se fixo nas outras dúas universidades públicas galegas: Vigo e A Coruña.
ESTUDANTES AFECTADOS
Este foi o caso de Andrea, Ana e Jaime, estudantes de 4º e 3º curso na USC. Cando tramitaron a matrícula, marcaron a opción de solicitude da gratuidade. Desta forma, naquel momento só tiveron que pagar o 1 % que esixe a bonificación, que cobre o 99 % do custo total. No caso concreto de Andrea, cando realizou a formalización en liña, non marcou a opción da bonificación porque, nun principio, non cumpría unha das normas. Por iso, tivo que chamar posteriormente á Unidade de Xestión Académica (UXA) para informar de que finalmente si quería solicitala. “Non me dixeron en ningún momento que eu tiña que asinar nada nin que documentar nada”, explica a Europa Press.
En marzo, os tres estudantes afectados recibiron por sorpresa un correo electrónico no que a USC lles informaba de que tiñan que cumprimentar un documento para poder efectuar a matrícula gratis. Esta notificación chegou ao cartafol de ‘spam‘ do seu correo persoal, polo que non a viron. Dous meses despois, en maio, recibiron unha nova mensaxe que se lles notificaba que a universidade procedería a liquidar o importe da matrícula. Este foi o momento no que lles saltaron as alarmas por primeira vez.
Entón, no caso de Andrea e Ana, acudiron á oficina da UXA, onde lles pediron que revisasen o cartafol de ‘spam‘. Aínda que nun primeiro momento íanlles conceder unha ampliación do prazo para asinar o documento correspondente, finalmente indicáronlles que terían que abonar a matrícula. Desta forma, aos tres apareceulles na Secretaría Virtual unha nova domiciliación bancaria, con data da última quincena de maio. Desde o mércores, a aplicación móstralles un novo importe: o mesmo que o anterior, pero en negativo, polo que o cobro detívose. Con iso, parece que a situación se resolveu.