Ano 1990. Fraga Iribarne saboreaba a vitoria nos comicios autonómicos, un resultado que lle deixou a primeira maioría absoluta da historia de Galicia. Obtivo tres máis. Ese 29 de xaneiro, o Pazo do Hórreo acollía o seu primeiro debate de investidura e, nel, Don Manuel comprometeuse á creación do Museo Nacional de Galicia, o que hoxe en día coñecemos como Gaiás ou Cidade da Cultura. O que Fraga nunca soubo é que aquel proxecto contaría cun problema nimio de dimensións épicas: a falta de conexión real coa cidade de Compostela.
O problema do transporte público na capital galega non é unha cuestión nova. Leva presente varios anos debido aos incidentes co estado dos autobuses e á ineficiencia das liñas de transporte, temas sobre os que, como cidadáns, cómpre que pidamos explicacións e solucións ao goberno local actual, a quen prorrogou a concesión no 2016 –Noriega, de CA– e a quen, durante catro anos, foi incapaz de sacar adiante o asunto –Sánchez Bugallo, do PSdeG–. Xa en xaneiro de 2016, cando se soubo da decisión do “goberno do cambio”, Agustín Hernández manifestou que esta decisión era prexudicial para a cidade, tema no que segue a traballar, actualmente, o PP compostelán a través do seu voceiro, Borja Verea, e do edil Adrián Villa.
O ‘Museo Nacional de Galicia’, por desgraza, arrastra durante todos estes anos esa falta de conexión coa cidade a través do transporte público –fundamental, por exemplo, nunha cidade na que unhas 20.000 persoas son universitarias–. Pésalle, neste marco, un hándicap tremendamente relevante: para a cultura do resto de Galicia, o Gaiás é Santiago, non Galicia; para os picheleiros, o Gaiás é Galicia, non só Santiago. Sen dúbida, o futuro deste complexo cultural pasa por potenciar a súa proxección en todo o país –o nome non axuda, en contraposición co que acuñara Fraga nese 1990, que lle daba unha entidade plenamente nacional, facendo partícipes a todas as pezas que compoñen Galicia–.
É imprescindible que, no futuro proceso de renovación da concesión do transporte urbano de Compostela –oito anos de caducidade non son moco de pavo–, o goberno local de Sanmartín teña en conta a necesidade de vertebrar a Cidade da Cultura coa capital de Galicia con liñas eficientes, áxiles e con frecuencias suficientes na fin de semana, cando a veciñanza asiste a museos, actividades etc. Van xa nove meses de goberno sen avances claros nesta materia. As causas? Ou ineficiencia ou desinterese. Ou ambas. Escollan vostedes!