InicioM. AMBIENTE E PATRIMONIOO misterio do Apóstolo: espiritualidade, estratexia e construción de Europa

O misterio do Apóstolo: espiritualidade, estratexia e construción de Europa

A investigación histórica sobre o Apóstolo Santiago revela unha tradición construída entre intereses relixiosos, narrativas políticas e mitos populares, que se mantén viva hoxe malia a ausencia de probas documentais directas

Publicado o

Por David M. Sobrino Platas

Cada 25 de xullo, Galicia celebra o día do seu patrón, o Apóstolo Santiago. A festividade, que coincide co Día Nacional de Galicia, converte Compostela nun punto de encontro espiritual, cultural e simbólico. Porén, que hai de certo na tradición que atribúe ao Apóstolo a predicación en Hispania e o descanso eterno en Galicia? A investigación histórica contemporánea ofrece unha ollada matizada, afastada da versión oficial transmitida durante séculos.

Non hai ningunha evidencia histórica de que Santiago estivese en Hispania“, explica o xornalista e escritor Jesús Bastante, quen é redactor xefe do medio Religión Digital e leva anos estudando o tema. Segundo conta, existen tradicións que sinalan a presenza do Apóstolo en lugares como Sevilla, Granada ou Zaragoza, pero carecen de base documental fidedigna. “O que temos é unha narrativa construída a partir do século IX, despois da conquista árabe, nun contexto de reafirmación cristiá”, afirma.

A partir do ano 818, segundo Bastante, comeza a consolidarse a historia do sepulcro, co achado milagroso dun pastor, que alerta ao bispo Teodomiro, quen identifica o lugar como o sepulcro do Apóstolo. O rei Afonso II, primeiro peregrino segundo a tradición, impulsou a construción dun primeiro templo sobre o lugar. “É entón cando Compostela emerxe como centro de culto”, apunta Bastante, “aínda que non será ata o século XI cando o Camiño de Santiago se converta nun itinerario relixioso europeo de primeira orde”.

Desde a perspectiva historiográfica, a consolidación da tradición xacobea ten unha clara lectura estratéxica. O medievalista José Miguel Andrade sinala que a aceptación da presenza de Santiago foi “progresiva e paulatina“, mais promovida por unha “planificación político-relixiosa“. Para Andrade, o rei Afonso II tiña como obxectivo reforzar o control do Reino Astur sobre Galicia mediante o culto ao Apóstolo.

A Igrexa astur-leonesa xogou un papel crucial na promoción deste culto, que funcionou como “estratexia de vinculación territorial e simbólica co reino”, explica Andrade. Segundo o investigador, a europeización posterior do Camiño non foi froito dun plan deliberado, senón “consecuencia do éxito das peregrinacións“, que acabaron por xerar unha conciencia compartida en boa parte do continente.

A pesar da ausencia de probas directas sobre a presenza de Santiago en Galicia, a crenza mantense viva. Para Jesús Bastante, iso explícase porque “Santiago é unha identidade“. A peregrinación, engade, “é un acto espiritual e persoal moi potente, que moitas veces supera o relixioso”. Tamén advirte que boa parte do público actual chega a Compostela con motivacións diversas: culturais, deportivas, de introspección ou turísticas.

Os restos do Apóstolo Santiago

Sobre os restos atribuídos ao Apóstolo, a historia dá un xiro no século XIX. En 1879, o canónigo e historiador compostelán Antonio López Ferreiro lidera unhas escavacións que culminan co redescubrimento dunha urna con osos humanos na cripta da catedral. A investigación, que contou cunha comisión médica e arqueolóxica, concluíu que se trataba de tres persoas do século I. En 1884, o papa León XIII emitiu a bula Deus Omnipotens recoñecendo a autenticidade dos restos.

Esta narrativa foi recollida por López Ferreiro na súa monumental obra Historia de la Santa A.M. Iglesia de Santiago de Compostela, na que defende, baseándose en fontes documentais e eclesiásticas, a continuidade do culto desde o cristianismo primitivo ata a consolidación medieval. Tamén no seu volume Altar y cripta del Apóstol Santiago (1891), ofrece unha descrición detallada do proceso de escavación e da validación relixiosa e histórica dos restos.

As teorías críticas, porén, non desapareceron. A historiadora Ofelia Rey Castelao dedicou parte da súa obra a desmontar os alicerces da tradición xacobea. No seu libro Los mitos del Apóstol Santiago, interpreta a narrativa do sepulcro como unha construción eclesiástica interesada, baseada nunha cadea de falsificacións e relatos propagandísticos. Cuestiona, entre outras cousas, a autenticidade dos Anos Santos, a relevancia da peregrinación medieval e mesmo a orixe de certos textos fundacionais atribuídos a San Isidoro.

Na súa visión, o culto a Santiago funcionou como unha ferramenta de control político e social, e o crecemento de Compostela como cidade estivo vinculado máis ao comercio e consumo urbano ca a unha verdadeira devoción xacobea. Esta lectura crítica, que suscitou debate entre especialistas, apóiase na idea de que a tradición foi adaptándose aos intereses das elites eclesiásticas e monárquicas ao longo dos séculos.

Please wait while you are redirected...or Click Here if you do not want to wait.

ÚLTIMAS

Os piquetes impiden a saída dos servizos mínimos e Santiago queda sen autobuses a primeira hora

O transporte urbano e interurbano de Santiago quedou paralizado a primeira hora deste xoves...

Sumar plantexa a incorporación de Mercedes Rosón á súa estratexia para 2027

A Asemblea de Sumar Terras de Compostela aprobou por unanimidade a súa nova dirección...

Ence leva o conflito laboral a Santiago cunha nova xornada de folga e mobilizacións o martes

Os traballadores e traballadoras de Ence en Lourizán volveron sacar o conflito laboral fóra...

Os Bonos Corazón mobilizan preto de dous millóns de euros no comercio local de Santiago en 2025

O programa municipal Bonos Corazón pechou o ano cun balance que, segundo destacou a concelleira...

O Museo do Pobo Galego abre as caixas que devolven a Santiago as estatuas de Ezequiel e Xeremías

As estatuas de Ezquiel e Xeremías, dúas das figuras do Pórtico da Gloria atribuídas...

O Concello impulsa a restauración do Xardín Botánico e activa o ‘Laboratorio Vivo’ para recuperar o Sarela

A transformación do Xardín Botánico, situado entre o Campus Sur e o río Sarela,...

As estatuas de Abraham e Isaac xa están de volta en Compostela

As estatuas dos profetas Abraham e Isaac, atribuídas ao Mestre Mateo e pertencentes ao Pórtico...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here